Algemene voorwaarden
A -> Coaching / Begeleiding Particulier
Artikel 1 – Definities
In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
Zorginstelling of zorgaanbieder: Ego Centralis BV.
Cliënt / klant: de natuurlijke persoon aan wie door de zorgaanbieder zorg wordt verleend.
Overeenkomst: de zorg- of begeleidingsovereenkomst, gesloten tussen Ego Centralis bv en de cliënt.
Zorgverlener: de voor Ego Centralis werkzame beroepsbeoefenaar die met de cliënt in het kader van de behandeling of begeleiding persoonlijk contact heeft.
Zorg: ambulante begeleiding / coaching / overbruggingszorg.
Overbruggingszorg: activiteiten gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie van de cliënt opdat hij zo lang mogelijk in zijn eigen leefomgeving kan blijven.
Coaching / begeleiding: vindt meestal plaats bij de cliënt thuis of op neutraal terrein. Tevens wordt gebruik gemaakt van online faciliteiten.
Betrokkene(n): familie, partners, vrienden of andere naasten van de cliënt. Ook andere hulpverleners en specialisten.
Vertegenwoordiger: de (wettelijk) vertegenwoordiger van de cliënt als bedoeld in het Burgerlijk Wetboek. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de cliënt uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de cliënt wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of door middel van een persoonlijke schriftelijke machtiging door de cliënt.
Zorgplan: een in samenspraak met de cliënt opgesteld plan, waarin de algemene gegevens en het beeld van de cliënt, zijn beperkingen, mogelijkheden en wensen, doelen, actieplan, evaluatie en rapportage aan de orde komen. Onder het zorgplan wordt ook het behandelings- of het begeleidingsplan verstaan.
Dossier: Ego Centralis BV heeft de plicht een dossier in te richten met betrekking tot de zorg van de cliënt / coachee. In het dossier neemt hij gegevens op over de gezondheid van de cliënt, de verrichtingen, verklaringen van de cliënt en bewaart hij de gegevens die noodzakelijk zijn voor een goede hulpverlening. Hieronder wordt ook het patiëntendossier of het zorgdossier verstaan
Kwaliteitsstandaarden: richtlijnen, zorgmodules en zorgstandaarden, die betrekking hebben op het gehele zorgproces en die vastleggen wat goede zorg is.
Indicatiebesluit: voor langdurige zorg is het eerst noodzakelijk dat het CIZ bekijkt of deze zorg rechtmatig is. Een verzekerde die in aanmerking wil komen voor Wlz zorg moet hiervoor een aanvraag indienen bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Het CIZ bepaalt in een indicatiebesluit of iemand toegang heeft tot de Wlz.
Incident: is een gebeurtenis tijdens het zorgproces die tot schade aan de cliënt, een medebewoner of medewerker van de instelling heeft geleid, had kunnen leiden of (nog) zou kunnen leiden.
Beschikking: het besluit waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de Wmo 2015 dan wel de Jeugdwet. Deze beschikking wordt afgegeven door het college van burgemeester en wethouders (B en W).
Een beschikking kan ook verkregen worden indien er een persoonsgebonden budget verkregen wordt van de gemeente of de provincie.
Particulier traject indien een cliënt/hulpvrager niet beschikt over een beschikking dan kan de cliënt toch een coach/begeleidingstraject volgen. Deze dient cliënt dan zelf te betalen.
Zorgverzekering Sommige trajecten worden vergoed door de zorgverzekering.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op de tussen de cliënt en Ego Centralis gesloten overeenkomst met betrekking tot ambulante begeleiding, overbruggingszorg of coach traject.
- Partijen kunnen niet afwijken van deze Algemene Voorwaarden tenzij dat in een individueel geval expliciet is overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van de cliënt. Dergelijke afwijkingen dienen schriftelijk te zijn vastgelegd.
Artikel 3 – Betrokkene(n)
- Ego Centralis bv hanteert een reglement ten aanzien van naastbetrokken. Dit regelement wordt separaat aan de cliënt verstrekt.
- Iedere cliënt heeft het recht zich te laten bijstaan door iemand naar keuze laten bijstaan door iemand naar keuze om hierdoor geen informatie te missen en een wel overwogen beslissing te kunnen nemen mbt trajecten, coaching en andersoortige zorg.
Artikel 4 – Informatievoorziening
- Iedere persoon die betrokken is bij Ego Centralis bv en iedere cliënt die een traject aangaat of een overeenkomst sluit met Ego Centralis bv heeft recht op duidelijke en begrijpelijke informatie. De informatie dient op het niveau van cliënt te zijn. Ego Centralis bv zal altijd vragen of de cliënt of betrokkene(n) heeft begrepen wat er gezegd/geschreven is en of er nog vragen zijn.
Artikel 5 – Informatie mbt het traject, de coaching of overbruggingszorg
- Voordat er een overeenkomst afgesloten wordt zal Ego Centralis bv als zorgverlener samen met cliënt in onderling en goed overleg bepalen welke inzet het beste bij de cliënt past. Zij wisselen informatie uit die belangrijk is voor het te bieden traject.
In ieder geval wordt besproken:
- Of cliënt een bestaande diagnose heeft en of de cliënt bekend is met wat dit voor cliënt en diens omgeving betekend.
- Wat er verwacht kan worden van de coach en begeleider plus wat de rechten en plichten zijn van de cliënt en de coach en begeleider.
- Welke doelen er gesteld gaan worden en welke kans van slagen hieraan gekoppeld kan worden.
- Welke risico’s er kunnen zijn en hoe hiermee om te gaan.
- Wat de cliënt al geprobeerd heeft in het verleden en hoe zijn houding en vertrouwen is jegens de hulpverlening in het algemeen is.
- Welke betrokkene(n) er wel of niet op de hoogte gehouden mogen worden.
- Informatie over het traject zal indien dit ernstig nadeel heeft voor cliënt achterwege blijven of samengevat worden weergegeven.
Artikel 6 – Algemene informatie
- Ego Centralis bv stelt de cliënt, afgestemd op de behoefte en mogelijkheden, alsmede de toepasselijkheid van de informatie, informatie ter beschikking. Ego Centralis geeft informatie over:
- Ego Centralis bv en de gang van zaken van de afgesproken trajecten, zoals de intake, het opstellen van een eventueel zorgplan, de zorgverlening en het maken van afspraken die betrekking hebben op de specifieke situatie van de cliënt;
- betaling voor kosten voor aanvullende diensten, eigen risico en de mogelijk niet vergoede zorg;
- de klachten- en geschillenregeling;
- omgang van de medewerkers van Ego Centralis bv met naastbetrokkenen;
- de bereikbaarheid coach/medewerker in geval van spoed eisende situaties. Eventueel ook de inhoud van een crisis interventie plan.
- het privacyreglement, de privacyverklaring, het gebruik van persoonsgegevens voor onderzoek en over maatregelen rondom privacy;
Artikel 7 – De overeenkomst tussen cliënt en Ego Centralis bv
- De overeenkomst voor de gewenste trajecten of begeleiding tussen de cliënt en Ego Centralis bv komt uitsluitend tot stand indien:
- de cliënt of diens vertegenwoordiger kenbaar heeft gemaakt de overeenkomst te willen aangaan, en
- Ego Centralis bv redelijkerwijs van oordeel is dat de hulpvraag van de cliënt op grond van de bij Ego centralis bv aanwezige mogelijkheden kan worden beantwoord, en
- een voor de financiering noodzakelijke
- verwijzing, indicatiebesluit is afgegeven, of
- een beschikking door de gemeente/provincie is afgegeven, of
- een zorgovereenkomst is gesloten betreffende particuliere financiering.
Artikel 8 – Het zorgplan wordt een maatwerk voorziening
- Ego Centralis BV zal overeenkomstig met hun professionele richtlijnen, op basis van de gesprekken tussen de coach en de cliënt een zorgplan voorstellen aan cliënt.
- Ego Centralis bv ondersteund de cliënt tijdens de uitleg van het zorgplan. Hierbij hoort ook het verduidelijken van (vak) termen, het beantwoorden van vragen en indien nodig het aanpassen (voor zover mogelijk) van de inhoud.
- Ego Centralis start het traject zoals beschreven in het zorgplan vanaf het moment dat cliënt of dienst (wettelijk) vertegenwoordiger heeft ingestemd met dit zorgplan en wanneer er zekerheid is dat de financiering rond is.
- Wanneer er sprake is van directe crisis of direct gevaar, dan valt dit onder de acute situatie. In dit geval kan het voorkomen dat coaching/begeleiding direct nodig is om problemen of nadeel voor cliënt te voorkomen. In dit geval kan er worden afgeweken van hetgeen beschreven is in het zorgplan. Zodra de situatie meer genormaliseerd is zal de coach/begeleider dit ook terstond bespreken met de cliënt. In het dossier zal duidelijk beschreven worden waarom er is afgeweken van het zorgplan.
- Wanneer tijdens het traject blijkt dat het zorgplan niet voldoet aan de gewenste vraag dan kan in onderling overleg tussen de coach/begeleider besloten worden tot afwijking van het zorgplan. Wanneer dit tijdelijk is zal dit in het dossier vastgelegd worden. Indien dit structureel is zal het zorgplan aangepast moeten worden en dient er opnieuw toestemming te komen van cliënt of diens (wettelijk) vertegenwoordiger
In het zorgplan staan in ieder geval de volgende zaken beschreven:
- de doelen met betrekking tot het geboden traject voor een bepaalde periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt met in achtneming van de eventuele beschikking van de gemeente;
- de wijze waarop de coach/begeleider van Ego Centralis bv en de cliënt de gestelde doelen proberen te bereiken;
- wie voor de verschillende onderdelen van de trajecten verantwoordelijk is en op welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere zorgverleners, en wie de cliënt op die afstemming kan aanspreken.
- de wijze waarop de cliënt zijn leven wenst in te richten en de ondersteuning die de cliënt daarbij van de coach/begeleider van Ego Centralis bv zal ontvangen.
- de frequentie waarmee en de omstandigheden waaronder het zorgplan met de cliënt zal worden geëvalueerd en geactualiseerd, waarbij in geval van een nieuwe beschikking van de gemeente in ieder geval een evaluatie van het begeleidingsplan plaatsvindt.
Artikel 9 – Het dossier, wat wij daarin vermelden.
- Het dossier bevat, naast het zorgplan en de in de wet en regelgeving geregelde onderwerpen, het volgende:
- in overleg met de cliënt welke naasten bij de aangeboden trajecten worden betrokken of over de gang van zaken rondom de trajecten worden geïnformeerd en de wijze waarop dat gebeurt en desgewenst welke personen juist niet;
- de wensen en voorkeuren van de cliënt inclusief contra-indicaties voor coach/begeleiding interventies;
- de voortgang (incl. rapportages, uitslagen, ROM uitslagen, gaf scores etc.) van de zorgverlening;
- incidenten en calamiteiten voor zover deze gevolgen hebben voor de zorgverlening, trajecten, begeleiding of de gezondheidstoestand van de cliënt.
- Risico profielen en agressiemeldingen als ook zintuigelijke onderzoeken.
- Geanonimiseerde informatie van derden indien dit in het belang van de cliënt is.
- Het dossier blijft gedurende de zorg/het traject/de begeleiding ter beschikking van de cliënt; cliënt heeft altijd recht op inzage en kan een kopie krijgen;
- Inzage of een kopie kan schriftelijk aangevraagd worden bij Ego Centralis bv
- Tevens kan dit kenbaar gemaakt worden aan de coach/begeleider
- Inzage vind plaats op een nader overeen te komen plek in overeenstemming met de cliënt of diens (wettelijk) vertegenwoordiger en de coach / begeleider.
- Indien cliënt minderjarig is kan inzage of een kopie verkregen worden door de (wettelijk) vertegenwoordiger van de cliënt. Indien cliënt zelf zijn dossier wil inzien of een kopie wil verkrijgen kan dit enkel met de toestemming van zijn (wettelijk) vertegenwoordiger.
- Indien cliënt tussen de 12 en 16 jaar oud is, zal cliënt mede toestemming moeten geven aan diens (wettelijk) vertegenwoordiger of deze het dossier kan inzien of een kopie kan verkrijgen.
Artikel 10 – Indien cliënt het niet eens is met het aangeboden traject of ingeslagen route.
Ego Centralis bv zal dan alle redelijke medewerking verlenen aan een door de cliënt gewenste second opinion en bespreekt op verzoek van de cliënt de resultaten van de second opinion ook als de cliënt deze heeft gevraagd zonder medewerking van Ego Centralis bv.
Artikel 11 – Privacy tijdens de trajecten, begeleiding of overbruggingszorg
Ego Centralis bv hanteert een privacyreglement. Deze is te vinden op www.egocentralis.nl of kan desgevraagd overhandigd worden door de coach/begeleider.
Artikel 12 – Welke kwaliteit mag er verwacht worden van de coaching / begeleiding / overbruggingszorg.
Als norm voor goede coaching / begeleiding / overbruggingszorg gelden de gedragsregels van de verschillende beroepsgroepen, kwaliteitsstandaarden, normen ontleend aan de laatste stand van de wetenschap en praktijk alsmede algemeen aanvaarde uitgangspunten. Afwijking van protocollen en richtlijnen moet Ego Centralis bv motiveren, aan de cliënt uitleggen en vastleggen in het dossier.
Artikel 13 – Incidenten & dreigende problemen
- Van iedere cliënt wordt regelmatig een risico profiel gemaakt. Dit gebeurt samen met de cliënt en geeft een duidelijk overzicht over welke risico’s zich in de toekomst aan kunnen dienen.
- Wanneer uit het risico profiel blijkt dat er kritieke gebieden zijn of gebieden die bijna kritiek worden dan wordt hier al vroegtijdig op geanticipeerd. Dit om te voorkomen dat er incidenten plaatsvinden.
- Indien er toch een incident plaatsvind die voor een cliënt gevolgen heeft of kan hebben, dan informeert Ego Centralis bv de betreffende cliënt en/of diens vertegenwoordiger over:
- de aard en de oorzaak van het incident;
- of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten in de toekomst te voorkomen.
- Als een incident gevolgen heeft voor de gezondheidstoestand van de cliënt, bespreekt Ego Centralis bv voor de aanpak daarvan mogelijke zorgverleningsalternatieven met de cliënt en/of diens vertegenwoordiger en maakt afspraken over de aanvang van de gekozen zorg en het vervolg.
Artikel 14 – Zorg en trajecten zijn maatwerk
- Ego Centralis streeft ernaar om de afspraken te maken naar de wens van de cliënt maar wel binnen haar eigen mogelijkheden.
- Ego Centralis bv werkt met afgesproken momenten zodat de cliënt van te voren goed weet wanneer er een gesprek plaats zal vinden.
- Indien er ergens sprake is van een crisis situatie ontkomen de coaches van Ego Centralis bv er niet aan om soms ad hoc in te moeten springen. Indien dit het geval is dan wordt er soms geschoven met afspraken.
- Als de zorg plaatsvindt op een vooraf afgesproken moment, zorgt Ego Centralis bv ervoor dat het voor de cliënt duidelijk is wanneer en op welk tijdstip de betreffende zorg/coaching/begeleiding zal plaatsvinden.
- Ego Centralis bv houdt bij het plannen van afspraken zoveel mogelijk rekening met wensen, voorkeuren en beperkingen van de cliënt.
- Indien de cliënt of coach/begeleider een gemaakte afspraak niet kan nakomen, moet deze uiterlijk 24 uur van tevoren worden geannuleerd, tenzij er sprake is van een zwaarwichtige reden.
- Zwaarwegende redenen voor cliënt zijn bijvoorbeeld ziekte, een sterfgeval of een plotseling tussenkomende meer belangrijke afspraak zoals een spoed bezoek bij de tandarts.
- Zwaarwegende redenen voor de coach/begeleider zijn bijvoorbeeld een crisis situatie bij een andere cliënt maar ook ziekte, een sterfgeval of een plotseling tussenkomende meer belangrijke afspraak zoals een spoed bezoek bij de tandarts.
- De afspraak die door de cliënt niet uiterlijk 24 uur van tevoren wordt geannuleerd wordt, op basis van de afgesproken tijd en het volgens de zorgovereenkomst geldende tarief, direct aan de cliënt in rekening gebracht, indien:
- er geen sprake is van een zwaarwichtige reden dan wel overmacht, en
- de cliënt al eerder een afspraak binnen 24 uur voor aanvang heeft afgezegd, zonder dat hier sprake was van een zwaarwichtige reden dan wel overmacht.
- De cliënt wordt geïnformeerd over eventuele extra wachttijd ten opzichte van de afgesproken tijd.
Artikel 15 – Wat wordt er van een cliënt verwacht
- Elke cliënt legitimeert zich voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst op verzoek van Ego Centralis bv met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs en overlegt de gegevens van zijn zorgverzekeraar, het indicatiebesluit of de beschikking. Kan de cliënt desgevraagd een dergelijk legitimatiebewijs en / of verzekeringsgegevens of de beschikking niet tonen, dan is Ego Centralis bv gerechtigd de uitvoering van de overeenkomst niet te starten op totdat de cliënt de noodzakelijke gegevens heeft overlegd, tenzij onmiddellijke behandeling noodzakelijk is.
- Vóór aanvang van het coach/begeleiding traject geeft de cliënt op verzoek van Ego Centralis bv de naam en de bereikbaarheidsgegevens op van een contactpersoon, bij voorkeur zijn vertegenwoordiger.
- De cliënt houdt zich aan de huisregels en onthoudt zich naar beste kunne van gedrag dat risico oplevert voor de veiligheid van mensen die betrokken zijn of de medewerkers van Ego Centralis bv.
- De cliënt werkt mee aan instructies en maatregelen van de medewerkers van Ego Centralis bv gericht op de (brand)veiligheid.
- Indien de coaching/begeleiding plaatsvindt in het huis van de cliënt, biedt de cliënt alle noodzakelijke medewerking om de coach van Ego Centralis bv in staat te stellen het traject te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.
- De cliënt dient zelf de nodige zorg in acht te nemen om schade aan of vermissing van zijn eigendommen te voorkomen.
Artikel 16 – Informatie verstrekking vanuit de cliënt
- De cliënt geeft Ego Centralis bv, mede naar aanleiding van diens vragen, naar beste weten de inlichtingen en de medewerking die deze redelijkerwijs voor het uitvoeren van de overeenkomst nodig heeft, waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring of crisiskaart.
- Wanneer zich tussentijds wijzigingen voordoen in de situatie van de cliënt die kunnen leiden tot verandering van (de omvang van) de te leveren coaching/begeleiding, is de cliënt gehouden Ego Centralis daarvan zo spoedig mogelijk in kennis te stellen.
- De cliënt die bij Ego Centralis op een wachtlijst staat en gedurende de wachttijd de zorg laat uitvoeren door een andere zorginstelling, meldt dit aan de eerstgenoemde Ego Centralis zodra hij met de andere zorginstelling is overeengekomen dat de zorg daar zal plaatsvinden.
Artikel 17 – Betaling
- De cliënt is Ego Centralis bv de overeengekomen prijs verschuldigd voor de overeengekomen coaching/begeleiding en diensten voor zover deze niet rechtstreeks door zorgverzekeraar, het zorgkantoor of de gemeente worden betaald.
- Indien de financiering van de zorg niet zeker is, bijvoorbeeld door het ontbreken van een zorgverzekering, verwijzing, indicatiebesluit of beschikking, wordt er geen zorg geleverd behalve de medisch noodzakelijke.
Bij gerede twijfel over het al dan niet verkrijgen van de financiering treden de medewerkers van Ego Centralis bv en cliënt met elkaar in overleg.
- Voor de vooraf overeengekomen door Ego Centralis bv in rekening te brengen (aanvullende) kosten van zorg en diensten stuurt Ego Centralis bv een duidelijke en gespecificeerde factuur aan de cliënt, met daarin opgenomen een betalingstermijn van 14 dagen.
- Ego Centralis bv stuurt na het verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering en geeft de cliënt de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering alsnog te betalen.
- Als na het verstrijken van de tweede betalingstermijn nog steeds niet is betaald, is Ego Centralis bv gerechtigd rente en buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke rente.
Artikel 18 – Beëindiging van de overeenkomst / Stoppen van het traject
- De overeenkomst of het traject eindigt:
- bij overplaatsing naar een andere hulpverlenersinstantie, zorginstelling;
- met instemming van beide partijen;
- na een eenzijdige, ondubbelzinnige opzegging van de overeenkomst door de cliënt;
- na een eenzijdige opzegging door Ego Centralis bv met inachtneming van het bepaalde in artikel 20;
- bij overlijden van de cliënt; ]=
- op de einddatum genoemd in het indicatiebesluit;
- wanneer de geldigheidsduur van de beschikking waarop de overeenkomst is gebaseerd is afgelopen;
- wanneer de geldigheidsduur van de tussen Ego Centralis bv en cliënt gesloten zorgovereenkomst is afgelopen.
Artikel 19 – Nieuwe beschikking / Nieuw traject
- Indien de coaching/begeleiding/zorg wordt geleverd op grond van een beschikking en de geldigheidstermijn van de beschikking op korte termijn afloopt en coaching/begeleiding/zorg nodig blijft, is Ego Centralis bv behulpzaam bij het aanvragen van een nieuwe beschikking.
- Wanneer de hulpvraag van cliënt zich naar aard en omvang zodanig ontwikkelt dat Ego Centralis bv niet meer in staat is om verantwoorde zorg te leveren binnen de grenzen van de in de beschikking aangegeven aard en omvang van de zorgaanspraak ondersteunt de instelling de cliënt bij het aanvragen van een nieuwe beschikking.
- Hieronder kan ook ‘goede coaching/begeleiding/zorg’ worden verstaan.
Artikel 20 – Opzegging van de overeenkomst door Ego Centralis bv
- Ego Centralis bv is gerechtigd de overeenkomst op te zeggen, indien:
- de financiering, de verwijzing, de indicatie of een geldende beschikking voor de zorg komt te ontbreken; Ego Centralis bv gaat hier evenwel niet toe over indien de coach / supervisor meent dat het stopzetten van de zorg op dat moment onverantwoord is omdat sprake is van noodzakelijke zorg;
- de cliënt herhaaldelijk diens verantwoordelijkheden uit de overeenkomst niet nakomt of kan nakomen, daarop herhaaldelijk is aangesproken maar hij of zij zijn of haar gedrag niet verandert en dit heeft geleid tot een zodanige situatie dat het langer voortduren van de overeenkomst in redelijkheid niet langer van Ego Centralis bv kan worden gevergd;
- de cliënt zodanig ernstige strafbare feiten begaat die een duidelijke weerslag hebben op de relatie met de coaches/begeleiders/andere medewerkers van Ego Centralis bv of de medecliënten, dat het voortduren van de overeenkomst niet langer in redelijkheid van de Ego Centralis bv kan worden gevergd;
- door toedoen van naasten van de cliënt ernstige spanningen met coaches/begeleiders of andere medewerkers van Ego Centralis bv ontstaan, waardoor voortzetting van zorgvuldige coaching/begeleiding/zorg al dan niet in combinatie met verblijf ernstig wordt bemoeilijkt;
- indien de zorgvraag / doelstelling van de cliënt dusdanig verandert dat het niet meer van Ego Centralis bv verwacht kan worden.
- Bij beëindiging van de overeenkomst neemt Ego Centralis bv een redelijke termijn in acht als mede die zorgvuldigheid betreffende de nazorg, die in redelijkheid van Ego Centralis bv mag worden verwacht.
Artikel 21 – Nazorg en toekomst
- Bij het beëindigen van de overeenkomst / het traject spannen Ego Centralis bv en de cliënt zich in om in onderling overleg tijdig de randvoorwaarden te regelen die nodig zijn voor het ontslag en/of de nazorg indien continuïteit van coaching/begeleiding/zorg noodzakelijk is. Egp Centralis bv stelt cliënt en eventueel (wettelijk) vertegenwoordiger op de hoogte van het ontslag vóór het daadwerkelijke vertrek:
- Eventuele ander betrokken zorgverleners / professionals worden ook op de hoogte gebracht.
Artikel 22 – Klachtenregeling en problemen oplossen.
- Ego Centralis bv is van mening dat klachten en meningsverschillen in onderling overleg op te lossen zijn al dan niet gesteund met een mediator.
Mocht dit niet tot een bevredigende oplossing leiden dan:
- Beschikt Ego Centralis bv over een op de wet gebaseerde en voldoende bekend gemaakte regeling voor de opvang en afhandeling van klachten en behandelt klachten overeenkomstig deze klachtenprocedure.
- In het kader van en behoudens de reikwijdte van de Wkkgz wijst Ego Centralis bv een of meer daartoe geschikt te achten personen aan die een klager op diens verzoek van advies dienen met betrekking tot de indiening van een klacht en bijstaan bij het formuleren van de klacht en het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing voor de klacht te komen.
Artikel 23 – Geschillencommissie voor Wlz en Zvw
- De cliënt kan in het kader van zorg omschreven in de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg naast de andere bestaande mogelijkheden een geschil voorleggen aan een geschilleninstantie conform de Wet kwaliteit klachten en geschillen en zorg indien de behandeling van de klacht in onvoldoende mate de ontevredenheid van de cliënt of Ego Centralis bv wegneemt, indien de klachtenregeling niet voldoende is nageleefd of in redelijkheid niet kan worden verlangd dat de cliënt onder de gegeven omstandigheden zijn klacht over een gedraging van Ego Centralis bv in het kader van de zorgverlening bij de zorgaanbieder indient.
- De geschillencommissie kan een schadevergoeding toekennen voor persoons- of zaakschade van ten hoogste € 25.000.
B -> De lidmaatschappen
Artikel 1 definities
Lidmaatschappen Bezoekers van www.egocentralis.nl kunnen een lidmaatschap afsluiten (gratis of betaald) die zorgen voor toegang tot een afgeschermd gedeelte met meer informatie.
Forum Deel wat toegankelijk wordt na afsluiten lidmaatschap (gratis/betaald) met grote diversiteit aan informatie. Denk aan lotgenoten, hulpvragen, casuïstiek, bibliotheek, etc
Spreekkamer Actief bij bepaalde lidmaatschappen. Voor hulpvrager en hulpverlener de mogelijkheid om een eigen privé omgeving aan te maken om te kunnen overleggen met betrokkenen.
Persoonlijk profiel Toegankelijk bij alle lidmaatschappen. Presentatie van het lid dmv een profiel foto en zelf ingevulde teksten.
Nieuwsmuur Toegankelijk bij alle lidmaatschappen. Deel je gedachtes of bezigheden en voer gesprekken met andere leden.
Duur Alle lidmaatschappen lopen tot wederopzegging met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand.
Machtiging Voor betaalde lidmaatschappen de bevestiging dat maandelijks het afgesproken bedrag van de rekening afgeschreven mag worden.
Gebruikersnaam Naam die weergegeven wordt op het persoonlijk profiel en in de fora
Artikel 2 toepasselijkheid
- Deze algemene voorwaarden zijn toepasselijk op de tussen het lid en Ego Centralis bv afgesloten lidmaatschap.
- De lidmaatschappen zijn altijd opzegbaar en zullen na opzegging aflopen aan het einde van de lopende maand.
- Per lidmaatschap staat duidelijk beschreven wat er aan extra functionaliteit geboden word. Hier worden geen aanpassingen op individuele gebruikers gedaan.
- Partijen kunnen niet afwijken van deze algemene voorwaarden tenzij dat in een individueel geval expliciet is overeengekomen en de afwijking niet in het nadeel is van het lid. Dergelijke afwijkingen dienen schriftelijk te worden vastgelegd.
Artikel 3 Doelgroep:
- De lidmaatschappen van Ego Centralis zijn bedoeld voor hulpvragers / zoekers en direct betrokkenen. Hulpverleners / professionals en direct betrokkenen. Personen die zoeken naar lotgenoten contact. Personen die actief willen bijdragen aan het welbevinden van andere personen.
Artikel 4 Keuze van een gebruikersnaam
- Ego Centralis BV is van mening dat iedereen zijn eigen naam kan gebruiken bij het afsluiten van het lidmaatschap. De omgeving is afgeschermd en de privacy is gewaarborgd.
- Indien dit toch een onoverkomelijk obstakel lijkt te zijn dan mag een gebruikersnaam niet bestaan uit:
- obscene, denigrerende, intimiderende, dreigende, racistische, seksistische, haatdragende, beledigende, discriminerende, Godslasterende, aanstootgevende en/of kwetsende woorden;
- alleen cijfers of letters die geen bestaand woord of bestaande naam vormen en/of initialen, al dan niet in combinatie met een getal;
- woorden die anonimiteit benadrukken of onpersoonlijk overkomen zoals anoniem, bezoeker, lid, gebruiker, lotgenoot, onbekend, man, vrouw, jongen, meisje, vriend, vriendin, opa, oma, etc;
- namen van psychische stoornissen of andersoortige diagnoses;
- woorden die een negatief zelfbeeld of negatieve gemoedstoestand weergeven;
- koosnaampjes zoals liefje, lieverd, schatje, snoesje;
- benamingen die gebruikt worden voor familieleden zoals vader, moeder, broer, zus;
- variaties van het bovenstaande, woorden van gelijke strekking of woorden die associaties met het bovenstaande oproepen (ook niet in een andere taal).
Artikel 5 Email adres
- Het gebruik van een bestaand email adres is verplicht.
- Het email adres mag niet tijdelijk zijn omdat wij dan geen emails kunnen verzenden die noodzakelijk zijn voor de dienstverlening die wij bieden.
- Het lidmaatschap is expliciet gekoppeld aan het email adres en de machtiging voor de eventuele kosten van het lidmaatschap.
Artikel 6 Soorten lidmaatschappen
Egocentralis.nl heeft verschillende lidmaatschappen zodat de website voor iedereen op de juiste wijze toegankelijk is. De verschillende lidmaatschappen bieden verschillende toegangsniveaus en verschillende rechten die nodig zijn om bepaalde informatie en functionaliteit in te kunnen zien en te gebruiken.
Particulier hulpvrager / cliënt / Betrokkenen:
- Gratis lidmaatschap
Alles begint met een gratis lidmaatschap bij Ego Centralis. Met dit lidmaatschap opent u een scala aan functionaliteit die ingericht is om u zo goed als mogelijk te ondersteunen en verder te helpen. Dit lidmaatschap geeft toegang tot een persoonlijk profiel waarmee u leuke dingen kunt doen op onze website.
- Eigen persoonlijke profiel pagina
- Toegang tot de ontmoet hoek
- Stel uzelf voor of plaats een hulpvraag
- Ons kent ons – Lotgenoten contact
- Toegang tot de activiteiten muur
Met dit gratis lidmaatschap kunt u in contact komen met hulpverleners die ook aangesloten zijn. Daarnaast is het mogelijk om in contact te komen met lotgenoten en/of mensen die verstand hebben van hetgeen jij tegen aan loopt. Op deze manier is contact leggen meer laagdrempelig voor iedereen en dat is wel zo prettig.
- Basis Lidmaatschap (kosten 5 € per maand)
Het basis abonnement geeft meer functionaliteit dan het gratis lidmaatschap. Uiteraard is alle functionaliteit die u heeft / had in het gratis lidmaatschap nog aanwezig. Daarnaast bieden wij de cliënt / hulpvrager / betrokkene de mogelijkheid om nog betere interactie te hebben met onze andere gebruikers.
- Maak vrienden en leg connecties.
- Open uw eigen spreekkamer
- Bewaar belangrijke documenten centraal
- Stuur privé berichten
- Verzamel de beste mensen om u heen.
De spreekkamer is een krachtige tool. Vaak horen wij dat mensen het vervelend vinden dat alles zo decentraal geregeld is en niemand met elkaar communiceert. Door uw eigen spreekkamer te maken kunt u alle hulpverleners / professionals en andere betrokkene uitnodigen zodat al het overleg op een centrale plek plaats vind.
Professional / Hulpverlener / Betrokkenen
- Gratis Lidmaatschap
Alles begint met een gratis lidmaatschap bij Ego Centralis. Met dit lidmaatschap opent u een scala aan functionaliteit die ingericht is om u zo goed als mogelijk te ondersteunen en verder te helpen. Dit lidmaatschap geeft toegang tot een persoonlijk profiel waarmee u leuke dingen kunt doen op onze website.
- Eigen persoonlijke profiel pagina
- Toegang tot de ontmoet hoek
- Stel uzelf voor of plaats een hulpvraag
- Ons kent ons – Lotgenoten contact
- Toegang tot de activiteiten muur
Met dit gratis lidmaatschap kunt u in contact komen met hulpverleners die ook aangesloten zijn. Daarnaast is het mogelijk om in contact te komen met lotgenoten en/of mensen die verstand hebben van hetgeen jij tegen aan loopt. Op deze manier is contact leggen meer laagrempelig voor iedereen en dat is wel zo prettig
- Basis lidmaatschap (Kosten 10 € per maand).
Dit lidmaatschap zorgt voor meer toegang op onze website. Het stelt u als hulpverlener/professional in staat om uw kennis te vergroten en makkelijker in contact te komen met toekomstige cliënten. U kunt vrienden maken en prive berichten sturen. Plus u krijgt naast de functionaliteit van het gratis lidmaatschap toegang tot:
- Ons kent ons -> Lotgenoten fora voor diepgaand contact
- Het prikbord -> Hulpvragen en oproepjes van cliënten
- De ontmoeting -> Ontmoet nieuwe mensen en vergroot uw netwerk.
- Gilde kamer -> Plek voor zorgverleners om hulp aan elkaar te vragen
- Academia -> Casuïstiek & discussie, Methodes en modellen.
- Biblioteek -> Plek met artikelen en naslag over de zorg.
Als zorgverlener kunt u reageren op oproepjes van hulpvragers en uw diensten aanbieden. Vind u via Ego Centralis een nieuwe cliënt dan rekenen wij 10 % van uw factuurkosten. Deze worden aan u gefactureerd en Ego Centralis factureert bij de juiste instantie.
- Premium Lidmaatschap ( Kosten 15 € per maand).
Behalve de mogelijkheden van het basis abonnement krijgt u hier een ondersteuning bij het inrichten van kwaliteit in uw organisatie. Voor veel kleine organisatie is kwaliteit van de processen rondom de zorg vaak niet een prioriteit. Toch is kwaliteit vereist voor opdrachten en verbetert het ook de processen. Bij dit abonnement helpen wij de zorgondernemer op weg naar een betere kwaliteit. Zo houden onze medewerker eenmaal per jaar een online audit waar middels een vragenlijst gecheckt wordt hoe de basis kwaliteit van de organisatie is ingericht. Ook wordt er 1 keer per jaar een check gedaan op een beschreven proces.
- 1 online audit per jaar
- 1 kwaliteitscheck op één proces per jaar.
- 1 kwaliteitscheck op één document per kwartaal
- 1 online privacy check per jaar.
- Aanmaken persoonlijke spreekkamer voor overleg.
- Toegang tot alle fora!
Documenten zijn onvermijdelijk binnen de zorg, begeleidingsplannen, evaluatie verslagen, brieven naar instanties en ga zo maar door. Het kwaliteitsmanagementsysteem van Ego Centralis beschikt over hulpmiddelen voor het maken van onder andere begeleidingsplannen en evaluatieverslagen die meermaals gecomplimenteerd zijn door instanties. Bij dit abonnement kunt een keer per jaar een document insturen voor een kwaliteitscheck. Als laatste wordt er ook een keer per jaar een check gedaan op de regels van de privacy wetgeving.
Na elke check of audit maakt Ego Centralis een rapport met bevindingen en aanbevelingen.
- Vip Lidmaatschap (Kosten vanaf 25 € per maand)
Dit lidmaatschap is bedoeld voor de professional/hulpverlener of zakelijke partner die graag werkt conform de huidig gestelde kwaliteitseisen. U bent voornemens te gaan werken met keurmerken of u wilt deze op een goede manier in stand houden. Daarnaast wilt u graag in contact komen met nieuwe cliënten maar ook uw netwerk vergroten met gelijkwaardige collega’s in een landelijk netwerk. Dit lidmaatschap is dan precies wat bij u past. Naast alle functionaliteit van de vorig beschreven lidmaatschappen ontvangt u bij het afsluiten van dit lidmaatschap toegang tot ons paradepaardje:
- Toegang tot het Orakel
- Al uw administratieve taken netjes bij elkaar
- Verslaglegging gekoppeld aan de cliënt en beschikking
- Geautomatiseerde facturatie voor Zin, pgb en BTW klanten
- Totaal geautomatiseerde workflow voor u en uw medewerkers.
- 1 audit per jaar op locatie plus verschillende kwaliteit checks
Ons paradepaardje. Als ondernemer krijg je de beschikking over het orakel. Een maatwerk kwaliteitssysteem dat samen met jou wordt ingericht naar de aard en de wensen van jouw organisatie. Klantenadministratie, verslaglegging, rapportages en facturering het Orakel helpt je daarbij. Urenregistratie, verlofregistratie en nog veel meer. Het Orakel zorgt ervoor dat u als (kleine) zorgondernemer voldoet aan bijna alle eisen voor certificering. Eventueel uit te breiden met risicoprofielen, agressie meldingen en zintuigelijke onderzoeken.
Uiteraard zullen wij u begeleiden en helpen zodat u op de goede manier wegwijs wordt.
Artikel 7 Betaling lidmaatschap
- Alle gratis lidmaatschappen kunnen gesloten worden enken met uw emailadres. Deze lidmaatschappen zijn voor onbepaalde tijd tot wederopzegging
- Alle betaalde lidmaatschappen kunnen worden afgesloten met uw email adres en door een machtiging af te sluiten met Ego Centralis BV.
- De machtiging zal iedere maand op de dag dat het lidmaatschap is afgesloten het verschuldigde bedrag automatisch incasseren.
- Deze lidmaatschappen gaat u aan voor onbepaalde tijd met inachtneming van een opzeg termijn van max 1 maand. Indien het lidmaatschap gestopt word loopt deze automatisch door tot de einddatum van de laatste betaling.
- Indien de incasso niet lukt of de betaling niet tot stand komt dan wordt het lidmaatschap automatisch omgezet naar een gratis lidmaatschap. Zodra de betaling alsnog ontvangen wordt zal het lidmaatschap weer hersteld worden.
- Het is niet mogelijk de betaling op een andere wijze te laten plaatsvinden dan door automatische incasso.
Artikel 8 Stopzetten / annuleren lidmaatschap
- Binnen het persoonlijke profiel is het mogelijk om met 1 druk op de knop het lidmaatschap te beëindigen. Dit lidmaatschap zal doorlopen tot de laatste dag van de tot dan toe betaalde cyclus.
- Na het passeren van de laatste dag van de cyclus zal het lidmaatschap omgezet worden naar een gratis lidmaatschap.
- Het gratis lidmaatschap is te beëindigen door het hele account te verwijderen. Dit is mogelijk op de persoonlijke profiel pagina.
Artikel 9 Storneren van geld
- Omdat u direct toegang krijgt tot de afgeschermde gedeeltes van onze website maakt u ook direct gebruik van het product. Het is daarom niet mogelijk geld te storneren of te retourneren.
Artikel 10 Privacy en delen van informatie
- Het is op het afgeschermde gedeelte verboden informatie te kopiëren, te dupliceren of te delen aan derden. Alle informatie die gedeeld wordt is vertrouwelijk en zal daarom ook zo behandeld dienen te worden. Indien er expliciete toestemming is verkregen van de plaatser van de content dan mag informatie gedeeld of gekopieerd worden. Deze expliciete toestemming moet duidelijk zichtbaar zijn onder de forum post of als reactie onder de comments.
- Indien geconstateerd wordt dat informatie wel verspreid word zonder expliciete toestemming van de plaatser van deze informatie dan zal het betreffende account direct geblokkeerd worden en het lidmaatschap beëindigd.
- Leden hebben de mogelijkheid om zaken te rapporteren. Al hetgeen gerapporteerd word zal bekeken worden door een onafhankelijk moderator.
- De fora, persoonlijke profielen, nieuwsmuur en de spreekkamers zijn alleen toegankelijk met een lidmaatschap. Uw privacy is daardoor gewaarborgd.
Artikel 11 omgangsvormen
- Wij beseffen ons dat iedereen op een eigen wijze zal communiceren. Dat is prima. Wel verzoeken wij om met respect voor de medemens met elkaar om te gaan. Daarom stellen wij het volgende:
- Geen haatdragend taalgebruik, scheldpartijen, kwetsingen, etc
- Geen oproepen tot geweld of criminele activiteiten
- Niet op de persoon spelen maar houdt het bij de inhoud
- Geen seksueel getinte opmerkingen of pornografische inhoud. (er lezen ook kinderen mee)
- Geef mensen de ruimte om over hun eigen ervaring/probleem/oplossing te praten. Wilt u wat anders kwijt, maak dan gerust een nieuw topic aan.
- Onze leden hebben de mogelijkheid om content te rapporteren. Zowel op de fora als in de privé berichten module. Indien onze moderator vind dat een reactie niet past binnen de geldende regels dan zal deze zonder waarschuwing verwijdert worden.
- Indien een lid herhaaldelijk onze omgangsvormen overtreed, gaat spammen of mensen echt kwetst dan kan de moderator besluiten het account te blokkeren.
- Lees de forumregels voordat er gepost of gereageerd gaat worden.